سفارش تبلیغ
صبا ویژن
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :3
بازدید دیروز :11
کل بازدید :65994
تعداد کل یاداشته ها : 569
103/2/6
11:25 ص
نامه قذافی به کنگره آمریکا؛ درخواست آتش‌بس و وعده‌ اصلاحات
خراسان - مورخ یکشنبه 1390/03/22 شماره انتشار 17857
نویسنده: رضاخواه

در حالی‌که رژیم لیبی همچنان در معرض حملات هوایی ناتو قرار دارد، قذافی با ارسال نامه‌ای به نمایندگان برجسته کنگره آمریکا، خواستار فراهم کردن شرایط برای آتش‌بس و یافتن راه‌‌حلی صلح‌آمیز برای بن‌بست سیاسی در لیبی شده است. به گزارش خبرگزاری آلمان معمر قذافی با ارسال نامه‌ای به کنگره آمریکا خواستار پایان یافتن نبرد 3 ماهه نیروهای ائتلاف بین‌المللی با نیروهای تحت فرمان خود شده است. این نامه خطاب به رهبران کنگره آمریکا نوشته شده اما مسئولان اداری کنگره گفته‌اند که نمی‌توانند هویت فرستنده نامه‌ای را که در روز پنج‌شنبه (? ژوئن) دریافت شده تایید کنند. به اعتقاد آن ها «حتی اگر این نامه پرتناقض را شخص قذافی نوشته باشد، باز هم معنایی جز این ندارد که قذافی باید برود.» این نامه با نام «معمر قذافی، فرمانده انقلاب بزرگ» امضا شده است. قذافی در این نامه از آمریکا خواسته است تا نیروهای ناتو را مجاب به پذیرش آتش‌بس کند. او هم‌چنین گفته است که پیشنهاد صلح، با آغاز اصلاحات معنی‌دار دموکراتیک در لیبی بحران‌زده همراه خواهد بود. نامه سرهنگ قذافی در شرایطی ارسال شده که نبرد سنگین میان نیروهای حامی وی با شورشیان لیبیایی در شهری در ??? کیلومتری طرابلس، پایتخت لیبی آغاز شده است. این نبرد جبهه جدیدی در این جنگ داخلی ? ماهه گشوده است. در نامه ? صفحه‌ای منتسب به معمر قذافی آمده که حکومت لیبی حاضر است برخوردهای مسلحانه را متوقف کند: «لیبی بارها اراده خود برای آتش‌بس و استقرار ناظران بین‌المللی برای نظارت بر اجرای آن را نشان داده است. ما ‌پیش‌تر هم خواستار توقف حملات و عملیات ناتو شده بودیم تا بتوانیم فرصتی برای یافتن راه‌حل سیاسی بحران لیبی بیابیم و از راه‌حل‌های نظامی فاصله بگیریم.» قذافی همچنین گفته: «ما حاضریم با طرف‌های مناسب که توسط آمریکا انتخاب شده‌اند، پشت میز مذاکره بنشینیم. بیایید به تخریب‌ها پایان دهیم و با آغاز مذاکرات، راهی صلح‌آمیز برای حل مسئله لیبی بیابیم.» تحلیل گران معتقدند اگرچه آشکارا می‌توان نشانه‌های عقب‌نشینی را در نوشتار قذافی دید، اما ادبیات او تغییر چندانی نکرده است: «ملت ما نباید تحت استعمار اروپاییان باشد. کشور ما نباید دوباره تجزیه شود.» او برای اولین بار خواستار کمک‌های انسانی به مردم لیبی شده است. وعده «اصلاحات دموکراتیک» بارها در این نامه تکرار شده است. او هم‌چنین تلاش بسیاری کرده تا نشان دهد میان ایالات متحده و متحدان اروپایی‌اش، از جمله فرانسه، شکافی عمیق پدید آمده است. رهبر لیبی، فرانسه را متهم کرده که با مشارکت در این مبارزه تخاصم‌آمیز نظامی، قصد داشته منافع اقتصادی خود را افزایش دهد و از توسعه منافع تجاری آمریکا در لیبی جلوگیری کند.

تلاش قذافی برای تاثیرگذاری بر سیاستمداران آمریکا

هفته گذشته، نمایندگان کنگره با تصویب قطعنامه‌ای از باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا خواستند که نقش این کشور در ماموریت لیبی را برای آن ها روشن کند. اما نمایندگان بخشی از قطعنامه را که درباره پایان احتمالی عملیات نظامی در لیبی بود، پیش از تصویب حذف کردند. حال قذافی با کمک مشاورانش قصد دارد از ابهاماتی که در ذهن نمایندگان کنگره نسبت به ماهیت عملیات وجود دارد، به نفع خود استفاده کند. قذافی 2 ماه پیش، در اوایل آوریل هم پیشنهاد آتش‌بس را مطرح کرده بود و به این ترتیب می‌توانست راه کمک‌های انسانی به درون کشورش را باز کند. با این حال انقلابیون لیبی اعلام کردند تا زمانی که قذافی همه نیروهای خود را از همه شهرهای تحت کنترل آن ها بیرون نکشد و آزادی‌های بیشتری به مردم لیبی اعطا نکند، آتش‌بس را نخواهد پذیرفت.

 

ایندیپندنت فاش کرد: رشوه 20 میلیارد دلاری دیکتاتور برای مذاکره

همچنین به گزارش مهر به نقل از روزنامه ایندیپندنت، دولت لیبی مذاکراتی را با کشور یونان به منظور امکان برگزاری مذاکرات صلح میان حکومت قذافی و مخالفان وی آغاز کرده است. در این مذاکرات حکومت لیبی به یونان پیشنهاد داده که در صورت توافق برای آغاز مذاکرات صلح، 20 میلیارد دلار از دارایی های بلوکه نشده لیبی در کشورهای خارجی به مخالفان و بخشی از آن نیز به یونان تعلق می گیرد. یونان طی چند سال اخیر از وضعیت بد اقتصادی رنج برده و حتی در شرایط ورشکستگی نیز قرار گرفته و دریافت وام های بین المللی نیز نتوانسته کمک چندانی به اقتصاد این کشور بکند از همین رو دریافت پول از لیبی می تواند بخشی از مشکلات این کشور را حل کند. به گفته مقامات حاضر در لیبی، اهدای این میزان پول می تواند مسیر مذاکرات صلح را هموارتر از قبل کند. بر اساس مدارکی که در اختیار ایندیپندنت قرار گرفته، مذاکرات لیبی و یونان میان یکی از دیپلمات های نزدیک به "جرج پاپندرو" نخست وزیر یونان و "البغدادی المحمودی" نخست وزیر لیبی انجام و نتایج مذاکرات منجر به تهیه یادداشت تفاهمی میان طرفین شده اما هنوز دو طرف این یادداشت تفاهم را امضا نکرده اند.

 

حمله توپخانه ای نیروهای قذافی به مصراته

این در حالی است که به گزارش بی بی سی پزشکان در شهر مصراته، واقع در غرب لیبی، می گویند که نیروهای حکومتی این شهر را هدف حملات توپخانه ای قرار داده اند. به گفته آنان، گلوله باران روز جمعه مصراته و حومه آن حداقل ?? کشته و ?? زخمی برجای گذاشت. ساکنان مصراته می گویند که اثری از هواپیماهای ناتو بر فراز این شهر ندیده اند. نیروهای سرهنگ قذافی از 3 جهت مصراته را تحت محاصره دارند و تنها امکان تردد به این شهر از راه دریای مدیترانه وجود دارد. مصراته حدود ?? روز است که تحت محاصره نیروهای معمر قذافی بوده است و درگیری این نیروها با مخالفان مسلح ادامه دارد. گزارش ها حاکی است که نیروهای حکومتی برخی نواحی اطراف مصراته را هم هدف قرار داده اند. این حملات در حالی رخ می دهد که کشورهای غربی و عرب تصمیم گرفته اند حمایت مالی از مخالفان مسلح معمر قذافی را افزایش دهند. ایتالیا ??? میلیون دلار، فرانسه ??? میلیون دلار و کویت ??? میلیون دلار به مخالفان کمک خواهد کرد. از سوی دیگر، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو جلسه ای برای بررسی گزارش نقض حقوق بشر در لیبی تشکیل داده است. بر اساس این گزارش نیروهای طرفدار و نیز مخالفان سرهنگ قذافی مرتکب قتل، شکنجه و حمله به غیرنظامیان شده اند. نماینده لیبی در این شورا گفت که حکومت این کشور قربانی نقض حقوق بشر توسط "مزدوران" خارجی از جمله "آدم خواری" شده است. دادگاه بین المللی جنایات جنگی می گوید مدارکی به دست آمده که نشان می دهد سرهنگ قذافی دستور داده است برای تلافی حملات مخالفان به صدها زن تجاوز شود! برخی سربازان اسیر شده ارتش لیبی گفته اند که از تجاوز جنسی به عنوان اسلحه ای علیه مخالفان در این جنگ استفاده شده است.

ترکیه امنیت قذافی را در تبعید تضمین می کند

از سوی دیگر به گزارش خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه که کشورش یکی از ?? عضو ناتو است، روز جمعه اعلام کرد به قذافی گفته که در صورت خروج از لیبی، امنیت او را تضمین خواهد کرد، اما پاسخی دریافت نکرده است. به اعتقاد آقای اردوغان «قذافی راهی جز ترک لیبی ندارد.» بسیاری از مقامات کشورهای تاثیرگذار جهان تاکنون اعلام کرده‌اند که معمر قذافی باید از قدرت کناره‌گیری کند تا بحران سیاسی در لیبی پایان یابد. نیروهای بین‌المللی به رهبری ناتو، با تصویب شورای امنیت سازمان ملل، اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی را آغاز کردند. عملیاتی که هدف از انجام آن، محافظت از جان غیرنظامیان و نیروهای مخالف بود که تحت حملات شدید و گسترده نیروهای حامی قذافی قرار گرفته بودند.


  
  
<   <<   66   67   68   69   70   >>   >