سفارش تبلیغ
صبا ویژن
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :15
بازدید دیروز :13
کل بازدید :66204
تعداد کل یاداشته ها : 569
103/2/29
4:52 ع




سوهان قم


سوهان یک شیرینی ایرانی و سوغات استان است.
سوهان به شکل ها و انواع مختلفی نظیر: سوهان عسلی سوهان کنجدی سوهان بادامی و غیره تهیه و عرضه می شود.
عمده مواد مورد استفاده در پخت و تهیه سوهان با سبوس، ، ، ، و و مغز می باشد.
دوستان قمی چنانچه از طرز تهیه سوهان اطلاع دارید ما را در جریان بگذارید
سوهان بادامی





مواد لازم برای 18عدد :

بادام خرد شده 70 گرم کره پاستوریزه 55 گرم آرد سفید گندم 40 گرم شکر 100 گرم خامه ی پاستوریزه 2 قاشق غذاخوری (30 گرم ) وانیل یک هشتم قاشق چای خوری


روش تهیه :

در یک ظرف روی حرارت ذوب کنید. ، آرد ، شکر ، خامه و وانیل را به کره ی ذوب شده اضافه کنید و مواد را به خوبی مخلوط نمایید. سینی فر را با مقداری روغن چرب کنید و به وسیله ی قاشق چای خوری از مایه بردارید و روی سینی بریزید. این کار ار تکرار کنید تا مایه تمام شود. سوهان ها را در طبقه ی وسط فری که از قبل با حرارت 190 درجه ی سانتی گراد گرم شده به مدت 8-5 دقیقه قرار دهید تا قطر سوهان 6 سانتی متر شده و خشک و طلایی شوند. سپس به وسیله ی کاردک فلزی سوهان ها را از سینی جدا کنید و در روی پنجره ی فلزی قرار دهید تا خنک و خشک شود.
انرژی کل 1400 کیلو کالری

مواد لازم:
گندم 50گرم
زعفران سائیده آب گرفته یک قاشق غذاخوری
آب یک لیوان
مغز بادام خلال شده 2قاشق غذاخوری
پودر نارگیل یک قاشق غذا خوری
روغن 150گرم
آرد گندم 100گرم
مغز پسته خردشده 2قاشق غذاخوری
قند سائیده 150گرم
طرز تهیه:
جوانه زدن گندم 9روز طول می کشد. گندم را سه روز خیس می کنیم و سه روز دوم را دردستمال تمیز و نمدار قرار می دهیم و هربار دستمال می خواهد خشک شود آن را نمدار می کنیم تا جوانه بزند و سه روز آخر آن را در سینی ریخته و پارچه ی نمدار روی آن می اندازیم تا خوب ریشه و جوانه بزند(ممکن است مرحله ی آخر 4تا5روز طول بکشد) سپس ریشه ها را جدا می کنیم و جوانه ها را همراه گندم ها کنار می گذاریم تا نم آن ها برچیده شود. سپس می کوبیم و الک می کنیم و آرد الک شده وآرد گندم را بایک لیوان آب مخلوط می کنیم . بعد این مایه را در قابلمه ریخته هم می زنیم تا بجوشد. در همین حال پودر قند و روغن و زعفران آبگرفته را به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم تا سرخ رنگ شود. سپس یک گلوله از خمیر برمی داریم و با گوشت کوب های بزرگ می کوبیم و به شکل سوهان درمی آوریم سپس پسته و بادام و پودر نارگیل را روی آن می پاشیم و فشار می دهیم.در این زمان سوهان ما آماده است.



سوهان عسلی
مواد لازم: شکر دویست گرم یا یک لیوان عسل صد گرم یا یک استکان روغن مایع یک استکان سر خالی خلال بادام دویست گرم آب صد گرم یا یک استکان زعفران آب شده یک قاشق چایخوری هل کوبیده شده یک قاشق چایخوری خلال یا پودر پسته جهت تزیین
طرز تهیه:شکر و آب را مخلوط کرده، روی حرارت می گذاریم تا شکر حل شده و کف آن برطرف شود.بعد عسل و روغن را اضافه می کنیم بعد از پانزده دقیقه جوشیدن، چکه ای از آن را درون سینی ریخته، وقتی زیر دندان شکننده شد خلال بادام میریزیم.بعد از تغییر رنگ بادام، شعله را کم کرده و زعفران آب شده و هل را میریزیم. شعله را خاموش کرده،بلافاصله با قاشق چایخوری روی سینی چکانده و خلال بادام و پسته میریزیم.


سوهان کنجدی
طرز تهیه آن دقیقا” مانند سوهان عسلی است، با این تفاوت که به جای خلال بادام، کنجد می ریزیم


تاریخ سوهان قم
سوهان برای اولین بار در قم پخته شده است، از این رو تاریخ پیدایش آن را نیز در قم باید جست وجو کرد. آنطور که در بین سوهانی های قدیمی قم مشهور است، تاریخ سوهان به دوره قاجاریه برمی گردد. نقل می کنند که در دوره قاجاریه و به سال1285 شمسی بنا بوده است، صحن بزرگ حضرت معصومه ـ صحن عقیق ـ افتتاح شود و برای این منظور پادشاه وقت ـ مظفرالدین شاه ـ رئیس ایل قاجار را به قم می فرستد. کسبه و بازاریان قم نیز به استقبال فرستاده در بار رفته و هر کدام با خود تحفه و هدیه ای نیز می برند، یکی از آن هدایا، حلوای قمی بوده که از طرف صنف عطار تقدیم شده بود. رئیس ایل قاجار هنگام بازگشت به تهران به تولیت حرم که میزبان وی بوده است، می گوید: آن حلوا، چون سوهان دل مرا سیقل داد و غذایم را هضم کرد، از این بدهید تا برای اعلیحضرت ببرم.»



بدون تردید یکی از مهمترین صنایع دستی که با اسم قم پیوند خورده سوهان قم می باشد که مبداء پیدایش اولیه آن در هندوستان بوده و سپس در زمان ناصرالدین شاه وارد کشور شده است.
هنگامی که شاه ذائقه خویش را با سوهان قم تغییر داد و این امر موجبات انبساط خاطرش را فراهم آورد اظهار داشت این شیرینی برنده تمام شیرینی هاست و لذا کلمه سوهان بر آن اطلاق شده و هم اکنون به عنوان بهترین سوغات قم برای مسافران این استان تلقی می شود که اخیراً به بازارهای جهانی نیز راه پیدا کرده است آبگوشت : شامل : لوبیا سفید ، نخود ، لیمو عمانی ، گوشت ، پیاز ، سیب زمینی ، گوجه فرنگی یا رب گوجه فرنگی ، نمک ، زرد چوبه است . این مواد را با یکدیگر در دیگ ریخته می پزند .
غذای محلی
آبگوشت قونبید qonabid : آبگوشت قونبید مشابه آبگوشت فوق است ، با این تفاوت که در آن گاه قونبید (کلم قمری) می ریزیم .
آبگوشت هویج برگه : این آبگوشت متشکل از : هویج فرنگی ، برگة زرد آلو ، لوبیای قرمز ، رب انار ، لیموی عمانی ، نعناع ، شنبلیله و مرزه است . مواد تهیه شده را با یکدیگر در دیگ ریخته می پزند .
آبگوشت بُزباش : آبگوشت خرد شده را سرخ کرده ، ماست به آن می افزایند تا درون آن بجوشد . به این خوراک پیاز داغ ، فلفل ، نمک و زرد چوبه اضافه می کنند .
مزگو mazgo : این آبگوشت مشابه آبگوشت های دیگر است ، با این تفاوت که درون آن به جای گوشت ، مغز گردو ریخته می شود .
آبگوشت یخنی yaxni : گوشت را به قطعاتی چند خرد کرده بدون دنبه آن را همراه با عدس ، لوبیا چیتی ، به ، بادمجان و پیاز می پزند . هنگامی که نیم پز شد ، پیاز و دنبه ای را که در هاون سنگی کوبیده اند درون آن می ریزند . چاشنی این خوراک آب انار است .
آش پتله patle (جو) : جوی نم دار را در هاون چنان می کوبند تا پوست جو از آن جدا شود . پس از خنک شدن جو ، از آن « آش جو » می پزند . مواد متشکله آن عبارتند از : جو ، سبزی آش ، پیاز ، نمک ، کشک . این مواد را با یکدیگر بار می گذارند .
آش اوماج omag : آرد را مالش داده به اندازة ماش در می آورند . سپس آن را از پشت الک رد کرده صاف می کنند . همراه با پیاز داغ ، نعناع داغ و سبزی از آن آشی می پزند که به نام اوماج شهرت دارد . این آش را معمولاً ساعت 10 صبح و یا عصر میل می نمایند .
ترشی ها:
ترشی بادمجان : بادمجان ، سیب زمینی ترشی ، هویج ، کلم ، سیر ، پیاز و ... را در سرکه ریخته مقداری نمک بدان می افزایند .
لیته : ترشی بادمجان چرخ کرده شده را گویند .
کالک ترشی kalak : خربزه های کوچک نارس را به همراه سبزیجات مخصوص ترشی درون سرکه می ریزند . سپس مقداری نمک بدان می افزایند .
هندوانه ترشی : هندوانه های کوچک نارس را همانند « کالک ترشی » به جای خربزه درون سرکه و نمک می ریزند .
رب انار : رب انار را همانند ترشی همراه غذا صرف می نمایند .
مرباها:
• مربای به
• مربای سیب
• مربای گیلاس
• مربای آلبالو
• مربای چغندر


نان ساجی (ساجه saje) : ضخامت این نان مشابه نان بربری است ، با این تفاوت که آن را گرد می پزند . برای پخت آن از خمیر ور آمده یا کمی ور آمده چانه های کوچکی بر می دارند . سپس چانه را با دست می گسترند و آن را روی سطح بر آمدة ساج قرار می دهند . ساج را مستقیماً روی آتش می گذارند.
نان تافتون : ضخامت این نان حدود سه سانتی متر است . آن را در تنور طبخ می نمایند .
نان لواش lavas : خمیر آرد گندم را با وردنه vardane نازک کرده درون تنور آن را می پزند خمیر این نان باید کاملاً ور آمده باشد .
نان خانگی : این نان محلی مشابه نان تافتون گرد است ، ولی ضخامت بیشتری نسبت به آن دارد . این نان نیز در تنور پخته می شود .
انواع شیرینی ها و شربت ها

در مناطق روستایی بررسی شده شیرینی خاصی تهیه نمی شود ولی در شهر قم انواع مختلف شیرینی و شربت در قنادی ها قابل رویت است . برخی از شیرینی ها و شربت های این استان عبارتند از :
سوهان : این شیرینی از آرد ، شکر ، روغن حیوانی ، حل ، زعفران و پسته تهیه می شود .
حلوا کنجدی : شامل آرد ، شکر و کنجد است . آن را به مشابه سوهان و به همان شکل درست می نمایند .
حلوای شادونه saduna : مواد آن متشکل از : آرد ، شکر و شادونه (شاه دانه) می باشد . حلوا شادونه را به شکل سوهان می پزند .
حلوارده : از ارده (روغن کنجد) درست می شود . آن را معمولاً همراه با صبحانه صرف می نمایند .
ارده شیره : متشکل از : ارده (روغن کنجد) و شیره می باشد . ارده شیره را معمولاً در کنار صبحانه و نهار میل می کنند .
حلوای محلی : شیرة انگور را با رقیق کرده می جوشانند . سپس به آن زعفران می افزایند .
کسمه kasme : این شیرینی از : آرد ، شیره یا شکر ، زعفران ، تخم مرغ و زرد چوبه درست می شود . از این مواد خمیر تهیه کرده ، سپس گلوله های از آن برداشته ، و به اندازة یک بشقاب پیش دستی دوایری از آن تهیه می نمایند . کسمه در تنور پخته می شود .
کلوچه : مواد آن متشکل از : آرد ، روغن ، شکر و ادویه است . از این مواد خمیر تهیه می کنند سپس قطعاتی به اندازة نان تافتون از آن تهیه کرده و در تنور می پزند .
نان شیرینی : روغن ، شیر ، شکر و زعفران را به صورت خمیر در آورده آن را به قطعات مختلف به شکل بشقاب در می آورند . سپس روی این شیرینی را با دم قاشق یا شانة تمیز سوراخ می نمایند . بعد برای زیبایی بیشتر کنجد روی آن ریخته در تنور می پزند . این شیرینی مخصوص نوروز است .

آش قونبیه: (قونبیدیاکلم قمری یا کلم سر)
از غذاهای مخصوص ماه رمضان در قم می‌باشد. مواد لازم برای تهیه‌ی آش قوبنیه [قونبید] عبارت است از نخود، لوبیا، عدس، اسفناج، تره، جعفری، پیاز و کلم. ابتدا حبوبات و سبزیجات را در «قزقون» (دیگ) می‌ریزند و آب به آن اضافه می‌کنند و می‌گذارند روی اجاق تا چند جوش بخورد. بعد قونبیه [قونبید] یا کلم را در آن خرد کرده و کمی زردچوبه و فلفل هم به غذا می‌افزایند و می‌گذارند بپزد. این آش را علاوه بر سر سفره‌ی افطار، روز کلوخ‌اندازان هم می‌خورند.


  
  
برخی از غذاهای سنتی منطقه عبارت اند از: دم‌پخت، شله‌ماشکی، دووا، گلوفته، شله شیری ، آش کارده ، دم پخت
و آبگوشت که ازمتداول ترین غذای عشایر این منطقه است

غذاهای سنتی کهگیلویه و بویراحمد غذاهای ساده‌ای هستند که سال‌ها در نواحی مختلف، بخصوص توسط عشایر استفاده می‌شده و با توجه به کمبود مواد غذایی به‌سادگی در هر شرایط قابل تهیه‌اند. «کله ‌جوشک یا کلک سوز»
این غذا، نوعی غذای ساده است که از دوغ درست می‌شود. ابتدا پیاز و پونه را در روغن تفت می‌دهند و پس از این‌که پیاز قرمز رنگ شد، دوغ را به آن اضافه می‌کنند. معمولا به تعداد هر نفر یک لیتر دوغ استفاده می‌شود. سپس کمی ادویه به آن اضافه می‌کنند و می‌جوشانند. زمانی که غلیظ و سبز رنگ شد، با نان محلی آن‌را می‌خورند. این غذا بیشتر در مناطق گرمسیری در فصل بهار توسط عشایر مصرف می‌شود.

«تلیت پیاز»
برای تهیه‌ی این غذا، پیاز را در روغن تفت می‌دهند و بعد از این‌که پیاز قرمز شد، ادویه به آن اضافه می‌کنند. سپس در آن، آب می‌ریزند و بعد از جوشیدن، آن‌را با نان می‌خورند.

«نان بلیط یا بلوط»
قدیمی‌ترین نان محلی کهگیلویه نان بلیط یا نان بلوطی است. برای تهیه‌ی این غذا پوسته‌ی سخت بلوط را می‌گیرند و خشک می‌کنند. سپس پوسته‌ی نازک بعدی را که به آن جفت می‌گویند، نیز می‌گیرند. این پوسته خاصیت درمانی دارد و برای درمان دردهای معده مفید است. جفت بسیار تلخ است و آن‌را درون پوسته‌ی کپسول 500 می‌گذارند و می‌خورند، یا آن‌را می‌جوشانند و می‌خورند و بعد از آن، تکه‌ای گوشت کباب‌شده می‌خورند، تا از حالت تهوع جلوگیری شود.
برای تهیه‌ی نان بلوطی عصاره‌ی بلوط یا کلگ را درون آب یک هفته می‌خیسانند، تا به‌صورت خمیر درآید. سپس آن‌را درون سبدهای مخصوصی که از شاخه‌های بادام کوهی می‌سازند، پالایش می‌کنند. بعد آن‌را با دست ورز می‌دهند و به‌وسیله‌ی ابزاری به نام حسوم آن‌را روی ساج پهن می‌کنند و به‌وسیله‌ی حسوم وارونه می‌کنند، تا دو طرف آن برشته شود. این نان به رنگ قهوه‌ای تیره است.

«نان برکو»
برای تهیه‌ی این نان، کلگ (عصاره بلوط) را با آرد گندم مخلوط می‌کنند و به‌صورت خمیر درمی‌آورند. سپس روی ساج پهن می‌کنند. این نان بزرگ‌تر از نان بلوطی است و شبیه نان لواش است. این نان قهوه‌ای روشن است.

«شله ماسی یا شله دووی (شله ماستی یا شله دوغی)»
برای تهیه‌ی این غذا، پس از جوشاندن دوغ، برنج را در آن می‌جوشانند و پونه و پیاز داغ را به آن اضافه می‌کنند. بعد از آن‌که از حالت آبکی درآمد، در سینی می‌ریزند. وسط سینی را خالی می‌کنند و کره‌ی محلی در آن می‌گذارند. هرکسی بخواهد از این غذا بخورد، کره را از وسط سینی روی غذا می‌ریزند و می‌خورد.

«آش کارده (هره)» ( البته اش کارده - شیراز هم داره )
برای تهیه‌ی این غذا، کارده را که گیاهی گرمسیری با برگ‌های پهن است، خورد می‌کنند و در آبلیمو می‌خوابانند، تا ترش شود. بعد از دو روز آب به آن اضافه می‌کنند. بعد از جوشیدن، گندم و برنج نیم‌کوب به آن اضافه می‌شود. این آش معروف‌ترین آش این منطقه است.
__________________
  
  

مواد لازم

گوشت 500 گرم
پیاز 2 عدد
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
روغن 1 پیمانه بهتر است که روغن کنجد یا زیتون باشد
برنج 6 پیمانه
نمک و فلفل به مقدار لازم
زردچوبه در صورت دلخواه 1 قاشق چایخوری


پلو چکدرمه

طرز تهیه
ابتدا روغن را در ماهیتابه ریخته تا داغ شود. سپس گوشت را به آن اضافه می کنیم و در روغن تفت می دهیم. بعد از آنکه مقداری گوشت تفت داده شد، پیاز را به آن اضافه می کنیم و می گذاریم که پیاز طلایی شود و گوشت هم در آن سرخ می شود. سپس رب گوجه فرنگی را به مواد اضافه می کنیم. این مواد را با رب گوجه تفت می دهیم سپس به این مواد آب اضافه می کنیم تا گوشت در آب پخته شود. بعد برنج را به آب و گوشت اضافه می کنیم و مثل پخت کته این غذا را کته کرده و درب قابلمه را می گذاریم. باید در طول این مدت تا زمانی که برنج آب دارد آنرا هم بزنیم تا برنج نسوزد و ته نگیرد. غذا آماده است


  
  
آش بادمجان (ملایر)


مواد لازم برای 4 تا 6 نفر:



200 گرم
بادمجان 1 کیلو گرم
لوبیا‏ سفید 100 گرم
لوبیا چیتی 100 گرم
لوبیا قرمز 100 گرم

80 گرم
بلغور گندم 250 گرم


300 گرم

، فلفل ‏سیاه، ‏زرد چوبه به میزان لازم
آب 2 لیتر


100 گرم

داغ 1 قاشق سوپ‏ خوری

داغ 1 قاشق غذاخوری



داغ 4 قاشق غذاخوری(3عدد)

طرز تهیه:

گوشت را با یک عدد پیاز خام و یک لیتر آب و
روی حرارت می‏ گذاریم تا کاملاً پخته شود.
سپس گوشت را خارج نموده و ریش ریش می‏ کنیم.
حبوبات (نخود و لوبیا) را که از شب قبل خیس کرده‏ ایم با مقداری نمک به آب گوشت اضافه می‏ کنیم تا مغز پخت شوند، بعد بلغور گندم را اضافه می ‏کنیم تا لعاب بدهد.
بادمجان‏ ها را پوست گرفته و خرد می ‏کنیم و با مقداری روغن، سرخ کرده، کمی
[

به آن افزوده و بعد به حبوبات اضافه می ‏کنیم.
بعد از چند جوش نیمی از پیاز داغ و سیر داغ و نعنا داغ را به همراه گوشت ریش شده به آش می ‏افزائیم.
وقتی آش‏ جا افتاده و لعاب دار شد، کشک را اضافه نموده هم زده و شعله را خاموش می ‏کنیم.
آش را داخل ظرف کشیده و روی آن را با پیاز داغ، نعنا داغ، سیر داغ و کشک تزیین می ‏کنیم.
انرژی کل: 4300 کیلو کالری
  
  
سمبوسه خوزستان

--------------------------------------------------------------------------------

مواد لازم :
نان لواش 3 عدد
سیب زمینی پخته 10 عدد
جعفری ساطوری شده 100 گرم
گوشت چرخ کرده 300 گرم
گشنیز 100 گرم
مرزه 100 گرم
پیاز داغ عسلی 3 عدد
روغن 0.5 فنجان
ادویه قدری
تمبر هندی 100 گرم
زردچوبه قدری
فلفل قدری
نمک قدری
طرز تهیه :
نان لواش باشد و به قطعات 30 در 10 سانتیمتری برش خرده باشد , سیب زمینی پخته شده و خرد شده باشد , جعفری , گشنیز و مرزه خرد شده باشند , گوشت چرخ کرده باشد , پیاز سرخ شده باشد , ادویه ها تند باشند .
گوشت چرخ کرده را با روغن سرخ می کنیم پیاز سرخ شده را با سیب زمینی پخته و خرد شده بهمراه سبزیجات خرد شده اپافه کرده و کمی بهم می زنیم بعد نمک و زرد چوبه و فلفل تند را در مواد ریخته بهم می زنیم و حرارت را خاموش می کنیم ( سبزیجات نباید زیاد سرخ شود ) تمبر هندی را در مقداری آب حل کرده و از صافی رد می کنیم مقداری از آب و تمبر صاف شده به مایه سمبویه اضافه می کنیم و از مواد در نان مثلث شکل ریخته و بسته بندی می کنیم روغن را در تابه ریخته اما نباید خیلی داغ شود که دود کند اکنون سمبوسه ها را با حرارت ملایم سرخ می کنیم و در دیس می چینیم در پایان آنها را با سس مخلوط از تمبر هندی و آب میل می کنیم .
نکته : نانها را چنان بسته بندی کنیم که مواد از لای آنها بیرون نریزد .
در صورت رعایت مقادیر مواد اولیه این غذای سنتی برای 4 تا 6 نفر کافیست
  
  
<   <<   51   52   53   54   55   >>   >