سفارش تبلیغ
صبا ویژن
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :0
بازدید دیروز :12
کل بازدید :66073
تعداد کل یاداشته ها : 569
103/2/16
1:19 ص

به نظر شما بهترین زمان برای پیاده روی چه زمانی است، صبح، ظهر، عصر یا شب؟ بهترین زمان برای پیاده روی، هر زمانی است که شما آن را ترجیح می دهید و در آن احساس راحتی دارید؛ مثلا احساس می کنید در صبح، انرژی بیشتری برای انجام این کار دارید، لذا صبح بهترین زمان برای پیاده روی شماست.


 

پیاده روی

پیاده روی در صبح

پیاده روی هنگام صبح مناسب است، زیرا اگر بعد از پیاده روی به منزل تان برگردید، می توانید دوش بگیرید تا چربی و عرق بدن تان از بین برود، یا اگر شاغل هستید و مدت زمانی را برای پیاده روی تا محل کارتان اختصاص می دهید، با روحیه شادتری سر کار حاضر خواهید شد و روز خود را با آرامش بیشتری آغاز خواهید کرد.

همچنین به دلیل گرسنه شدن بعد از پیاده روی، صبحانه ای که میل می کنید اثر فوق العاده مثبتی را بر بدن شما می گذارد.

صبحانه یکی از وعده های غذایی است که بر خوردن آن بسیار تاکید می شود، زیرا باعث شادابی هر چه بیشتر شما می شود. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که تا صبحانه نخورند، نمی توانند هیچ کاری را (حتی پیاده روی در صبح) انجام دهند، به شما توصیه می کنیم که نیم ساعت قبل از پیاده روی، صبحانه بخورید و بعد از آن آماده پیاده روی شوید.

پیاده روی در صبح هیچ گونه اختلالی در سلامتی و خواب تان ایجاد نمی کند، چون شما بعد از بیدار شدن، شروع به ورزش کرده اید و خواب تان تکمیل شده است.

اما اگر قبل از خواب پیاده روی کنید، ممکن است نتوانید به راحتی بخوابید و مشکلی در خواب تان به وجود آید، زیرا در هنگام شب و استراحت باید ریتم قلبتان آرام باشد تا بتواند آرامش خود را بازیابد و اگر شما زیاد پیاده روی کنید، قلبتان خوب استراحت نکرده و در فردای آن روز خسته است .

نکته مهمی که در این جا وجود دارد، این است که پیاده روی شما نباید خیلی به طول بیانجامد تا خسته شوید و برای دفعه بعدی دیگر انگیزه ای نداشته باشید.

 

پیاده روی در ظهر

پیاده روی در ظهر شرایط مناسب تری دارد، زیرا نه شما از خواب بیدار شده اید که خسته باشید و نه بعد از این فعالیت، قصد استراحت دارید، بلکه برای کارهایی که در طول روز می خواهید انجام بدهید، دارای انرژی بیشتری هستید. شما در این زمان می توانید پیاده روی سریع داشته باشید، زیرا بدن تان کالری را به سرعت از دست می دهد.

هنگام پیاده روی باید پشت صاف و شکم به طرف داخل باشد و دست ها در جهت مخالف یکدیگر، به جلو و عقب حرکت کنند

پیاده روی در شب

کالری های اضافه ای را که در طول روز دریافت کرده اید، می توانید به سادگی و با انجام پیاده روی های شبانه، از بین ببرید.

مشکلی که پیاده روی های شبانه دارد همت افراد است، زیرا در طول روز افراد خسته می شوند و دیگر انرژی برای پیاده روی های شبانه ندارند و بعد از مدتی ممکن است از این کار پشیمان شوند. البته همانطور که قبلا ذکر گردید پیاده روی نباید بلافاصله قبل از زمان خواب باشد، چون ممکن است در خواب شما اختلال ایجاد کند.

 

نکات جالب درباره پیاده روی

* دانشمندان در بررسی های خود دریافتند که پیاده روی و انجام فعالیت های ورزشی سبک می تواند توان حافظه در سالمندان را بهبود بخشد.

متخصصان می‌گویند 40 دقیقه پیاده‌روی آرام به میزان سه نوبت در هفته می‌تواند باعث افزایش اندازه غده هیپوکامپ در مغز ‌شود که بخش حافظه و خاطرات را در مغز در کنترل دارد و عملکرد ذهن را حتی با بالا رفتن سن، بهبود بخشد.

 

* پزشکان می گویند با انجام حداقل 30 دقیقه پیاده‌روی روزانه ، خطر مرگ ناشی از سرطان به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد.

 

* بررسی ها پیش تر نیز نشان داده است پیاده روی ساده ، در پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی و مغزی نیز موثر است.

 

* انجام فعالیت‌های ورزشی در دوران بارداری در کاهش استرس مؤثر است. ولی توصیه می‌شود از پرداختن به ورزش‌های پرجنب و جوش و شدید در این دوران خودداری گردد.

 

* سرعت پیاده روی باید آن قدر باشد که فرد عرق کند و ضربان قلب او در محدوده ضربان قلب هدف قرار گیرد.

 

* پیاده روی باید حداقل 10 دقیقه به طور پیوسته باشد. قدم زدن با دوستان، خرید کردن و تماشای ویترین مغازه ها را نمی توان جزء ورزش پیاده روی محسوب کرد.

 

* از کفش های مناسب و مخصوص پیاده روی استفاده کنید.

 

* هنگام پیاده روی باید پشت صاف و شکم به داخل باشد و دست ها در جهت مخالف یکدیگر، به جلو و عقب حرکت کنند.

 

* اگر سابقه انجام فعالیت ورزشی را ندارید، بهتر است روزهای اول با 5 تا 10 دقیقه راه رفتن تند پیاده روی را آغاز کنید و به مرور طی مدت 6 هفته آن را به 30 دقیقه برسانید.

منابع :

سایت پزشکان ایران

سلامت نیوز

جام جم آنلاین

سامانه اطلاع رسانی شبکه پزشکی کشور


  
  
عسل به علت داشتن گلوکز ، تاثیر مهمی روی عضلات قلب دارد که باعث تحریک قلب، افزایش جریان خون در شریان‌های انشعابی و تنظیم فشارخون می‌شود.

دکتر معرفی ، عضو هیات علمی دانشگاه در «سمینار عسل و معجزات آن: رویکرد سلامتی، درمان و زیبایی»، با اشاره به رویکرد درمان با انواع عسل خاطرنشان کرد: عسل به عنوان دارو برای درمان امراض معده مانند زخم معده، ورم معده و روده موثر است و به علت داشتن آهن و منگنز به هضم غذا کمک کرده و ترشح شیره معده را به حالت طبیعی برمی‌گرداند.

عسل دارای کنش دوجانبه بهم آمدن زخم‌های خارجی و داخلی مانند زخم معده و کنش تقویت‌کننده دستگاه عصبی بدن است. همچنین از این ماده به عنوان تقویت‌کننده حافظه نیز یاد می‌شود.

وی همچنین به خواص دیگر عسل از جمله افزایش میزان آهن خون و شرکت در فرآیند تکثیر گلبول‌های قرمز اشاره کرد و افزود: عسل دارای اثرات باکتری کش و باکتریولیتیک است و تاکنون رشد هیچ میکروبی در آن مشاهده نشده است. با مالیدن عسل به محل سوختگی ، مانع رسیدن هوا به پوست شده، از شدت درد کاسته و از تاول زدن جلوگیری می‌کند.

عضو هیات علمی واحد کرج در این زمینه به افزایش رویکرد کشورهای جهان به فواید عسل و تنوع محصول براساس کیفیت و خصوصیات مختلف از جمله رویکرد سلامتی و زیبایی با عسل و فرآورده‌های زنبور عسل و ژل رویال اشاره کردند.


  
  
عسل و دارچین دارای ارزش دارویی بالایی هستند. عسل ماده‌ای است که عمدتا توسط زنبور عسل تولید می‌شود یا می‌توان آن را از شهد گل‌ها به دست آورد. این ماده بسیار مغذی است. هزاران سال از عسل برای درمان بیماری‌های مختلف استفاده می‌کرده‌اند. عسل علاوه بر این که شیرین است، بدون عوارض جانبی، اگر به مقداری معین به عنوان دارو مصرف شود، حتی برای بیماران دیابتی هم مضر نیست.

دارچین هم پوست یک درخت کوچک همیشه سبز است که خواص ضدمیکروبی دارد. دارچین به عنوان یک آنتی‌اکسیدان خوب عمل می‌کند.

 

 

پژوهش‌ها نشان داده‌اند هنگامی که این 2 ماده با هم ترکیب می‌شوند، می‌توانند به عنوان داروهای طبیعی عمل کنند. برای کسب نتیجه دلخواه مخلوطی از این2 ماده باید به اندازه مناسب با هم ترکیب شوند. عسل و دارچین برای درمان برخی از بیماری‌های شایع، مفید هستند.

 

ناراحتی‌های قلبی

مخلوط عسل و دارچین کمک می‌کند میزان کلسترول در رگ‌های قلب کم شود و خطر سکته قلبی کاهش یابد. برای این منظور، عسل و دارچین را هر روز به صبحانه خود بیفزایید. به جای مربا در روی نان صبحانه خود از این مخلوط استفاده کنید.

همچنین این مخلوط مشکلات تنگی نفس را کاهش می‌دهد. رگ‌ها و عروق افراد سالمند به دلیل نداشتن انعطاف‌پذیری، بیشتر در معرض مسدود شدن است. عسل و دارچین کمک می‌کند که قدرت انعطاف‌پذیری را دوباره به دست آورد و نیز برای تقویت ضربان قلب مفید است.

ورم مفاصل

در یک فنجان آب داغ، 2 قاشق عسل و یک قاشق چایخوری پودر دارچین اضافه کنید و آنها را خوب بهم بزنید. اگر افرادی که از درد ورم مفاصل رنج می‌برند از این مخلوط به طور منظم استفاده کنند، می‌توانند اثرات تسکین درد مداوم خود را مشاهده کنند.

بررسی‌ها نشان داده است افرادی که به علت این بیماری قادر به راه رفتن نبودند، پس از مصرف یک ماه از این مخلوط، توانستند بدون هیچ دردی شروع به راه رفتن کنند.

مشکلات پوستی

عسل و دارچین در درمان انواع مختلفی از بیماری‌های پوستی مفید است. از مخلوطی معین از این 2 ماده می‌توان در عفونت‌های پوستی مانند اگزما یا عفونت قارچی استفاده کرد. این مخلوط تقریبا در درمان تمام انواع آلودگی‌های پوستی موثر است. همچنین برای تسکین درد ناشی از گزیدن حشرات استفاده می‌شود. میزان مناسبی عسل را با دو برابر آن آب گرم و یک قاشق چایخوری پودر دارچین مخلوط کنید و به محل آسیب دیده بمالید. خواهید دید که در مدت چند دقیقه درد فروکش می‌کند.

شاید جوش‌ها بدترین شکل اختلالات هورمونی باشند که به دلایل بسیاری نگران‌کننده هستند. برای از بین بردن جوش‌ها باید 3 قاشق عسل را با یک قاشق چایخوری پودر دارچین مخلوط کنید. شب قبل از خواب آن را روی جوش‌ها مالیده و آن را صبح با آب ولرم بشویید. با استفاده از این مخلوط خواهید دید که در مدت دو هفته جوش‌ها ریشه‌کن می‌شوند.

تقویت سیستم ایمنی

مصرف روزانه عسل و دارچین بر سیستم ایمنی ما کمک می‌کند که با عفونت‌های مختلف مبارزه کند. عسل منبع باارزشی از موادی مانند آهن و ویتامین‌هاست که این مواد باعث تقویت گلبول‌های سفید خون می‌شود و آنها را قادر می‌سازد که با انواع باکتری‌ها و ویروس‌هایی که عامل بیماری هستند، مبارزه کنند. این مخلوط در درمان چاقی نیز موثر است. مخلوطی از یک قاشق عسل و یک قاشق دارچین که در یک فنجان آبگرم حل شده را روزی دو بار بنوشید. یک بار صبح، نیم ساعت قبل از صبحانه با معده خالی و یک بار در شب قبل از رفتن به رختخواب. اگر این روال ادامه یابد، نه تنها منجر به کاهش وزن خواهد شد، بلکه از تجمع چربی در بدن نیز جلوگیری می‌شود.

ریزش مو

به طور طبیعی، کثیفی پوست سر، عامل ارثی، استرس و عواملی نظیر آن مثل کمبود خواب و مقدار کم پروتئین دریافتی باعث ریزش مو می‌شوند. اگر از ریزش مو و یا بی‌مویی رنج می‌برید، مخلوطی از روغن زیتون گرم، یک قاشق عسل و یک قاشق چایخوری از پودر دارچین را پیش از استحمام به مدت 15 دقیقه روی سر بمالید و سپس آن را بشویید، حتی اگر این مخلوط 5 دقیقه هم روی سر بماند، به همان اندازه موثر خواهد بود.

درد دندان

درد دندان یکی از ناخوشایندترین دردهاست. مخلوطی از این 2 ماده و مالیدن آن به دندانی که درد می‌کند، باعث توقف درد می‌شود.

طول عمر (ضدپیری)‌

اگر نوشیدنی درست شده با عسل و پودر دارچین به صورت منظم استفاده شود، می‌تواند روند آسیب‌های دوران پیری را متوقف کند. پوست را شفاف و نرم نگه می‌دارد و از پیری زودرس آن جلوگیری می‌کند و نیز موجب افزایش طول عمر می‌شود و حتی فردی که 100 سال دارد، می‌تواند کارهای یک آدم 20 ساله را انجام دهد. این مخلوط باعث کنترل رادیکال‌های آزادی می‌شود که در پروسه پیر شدن تاثیر دارند.

رفع خستگی

آهن و قند طبیعی به میزان بسیار زیادی در عسل وجود دارد که به عنوان تقویت‌کننده بدن شناخته شده است. آهن به افزایش هموگلوبین در خون کمک می‌کند و از آنجایی که قند موجود در عسل طبیعی است، برای بدن ضرری ندارد. دارچین نیز خواص ضدخستگی دارد.

نکاهش وزن

درست است که عسل نوعی قند است، با این حال قندهای رژیمی تنها دارای کربوهیدرات هستند، اما عسل که یک شیرین‌کننده طبیعی است، ویتامین‌ها و مواد معدنی هم دارد. هنگامی که بدن ما قند را گوارش می‌کند، از ویتامین‌ها و مواد معدنی موجود در بافت‌‌های ما استفاده می‌کند. بنابراین در فرآیند گوارش و هضم قندهای رژیمی، در بدن ما کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی رخ می‌دهد. نه‌تنها این کمبود هنگامی که عسل هضم می‌شود، در بدن رخ نمی‌دهد؛ بلکه عسل علاوه بر این که منبعی غنی از کربوهیدرات‌هاست، مواد معدنی و ویتامین‌های مهم را برای بدن مهیا می‌کند. چربی‌ها به عنوان منابع انرژی در بافت‌های ما بی‌استفاده باقی می‌مانند. عسل این چربی‌ها را به حرکت درمی‌آورد و آنها را می‌سوزاند تا انرژی لازم برای فعالیت‌های روزانه ما را تامین کند و این عمل بتدریج موجب کاهش وزن می‌شود. همچنین عسل به هضم غذا کمک می‌کند. استفاده از عسل پس از یک وعده غذایی سنگین، از مشکلات ناشی از زیاده‌روی در خوردن جلوگیری می‌کند.

نقش دارچین در کاهش وزن

مصرف دارچین به شکل پودر یا غیرپودری آن می‌تواند در کنترل سطح کلسترول در بدن ما مفید باشد؛ در حالی که دارچین سطح کلسترول بد را در بدن پایین می‌آورد، سطح کلسترول خوب را تغییر نمی‌دهد. همچنین سطح قند خون را منظم می‌کند و در مبارزه با چاقی و مقاومت به انسولین کمک می‌کند. دارچین برای بیمارانی که از دیابت رنج می‌برند، مفید است، چراکه به آنها کمک می‌کند کمتر انسولین مصرف کنند.

موارد بسیار دیگری وجود دارد که با کمک عسل و دارچین درمان می‌شود. نکته مهم این است که مصرف این دو ماده عوارض جانبی در پی نخواهد داشت.

سروناز افروزنیا
منبع:buzzle.com


  
  

در بین افرادی که متقاضی درمان ارتودنسی هستند دو گروه متفاوت وجود دارد. هرچند این دو گروه متقاضی انجام درمان هستند، ولی دیدگاه‌شان نسبت به دیده شدن دستگاه‌های ارتودنسی متضاد است، به طوری که برخی علاقه‌مند به نشان دادن وسایل و برخی از دیده شدن این وسایل متنفر هستند.

خوشبختانه روش‌های مدرن درمان ارتودنسی این مشکل را با روش‌های متفاوتی حل کرده است. این راه‌ها عبارتند از:

براکت‌های سرامیکی:

 

 

این براکت‌ها ظاهرشفافی دارند و هنگامی که روی دندان‌ها قرار می‌گیرند، به دلیل نزدیکی رنگ آنها به رنگ دندان‌ها جلب توجه نمی‌کنند. در گذشته این وسایل از نظرساخت مشکلاتی داشتند و نتیجه درمانی با آنها بخوبی وسایل رایج نبود ولی در سال‌های اخیر انواعی از این براکت‌ها عرضه شده است که امکان کسب بهترین نتایج را فراهم کرده است. مهم‌ترین مزیت این براکت‌ها زیبایی ظاهری و شیک بودن آنهاست. عیب عمده این وسایل هم در هزینه نسبتا زیادتری است که باید پرداخت شود. امکان استفاده از سیم‌های همرنگ دندان به همراه این براکت‌ها وجود دارد تا این وسایل تا حد زیادی استتار شوند.

سیستم اینویزالاین:

 

 

این سیستم از موادی مشابه پلاستیک شفاف ساخته می‌شوند که برای اصلاح نامرتبی‌های خفیف دندانی قابل استفاده است. به‌رغم تبلیغات فراوانی که در ارتباط با کارایی این سیستم می‌شود، محدودیت‌های عمده‌ای در به کارگیری گسترده از این روش وجود دارد، به طوری که کاربرد عمده این روش در ایران امروزه در حد استفاده از این وسایل برای حفظ نتایج درمان است.

نکته مهم در ارتباط با استفاده از این وسایل دقت در حفظ بهداشت دهان و دندان است. هر چند حفظ بهداشت دهان در استفاده از دستگاه‌های متحرک آسان‌تر است، ولی اگر با همین تصور بهداشت دندان‌ها کنترل و پلاک شفاف بخوبی تمیز نشود، خطر زرد شدن دندان‌ها و بروز پوسیدگی دندانی افزایش پیدا می‌کند. مزیت کلی این وسایل در نامرئی و متحرک بودن آنهاست، بنابراین امکان برداشتن آنها در موارد خاص وجود دارد که همین مساله می‌تواند نقطه ضعف آن هم تلقی شود. این وسایل برای همه کاربرد ندارد و تاثیر بخشی آن تا حد زیادی به تکامل صحیح فکی، دندانی و استفاده صحیح وابسته است.

روش لینگوال:

 

 

در این روش به معنی تمام کلمه وسایل ارتودنسی از روبه رو قابل رویت نیست. در این روش وسایل ارتودنسی در پشت دندان‌ها قرار داده می‌شوند. این روش بخصوص در افراد مشهور مثل هنرمندان و سیاستمداران طرفدار دارد. درمان با این روش برای متخصص ارتودنسی سخت‌تر است؛ چرا که دسترسی به وسایل پشت دندان‌ها کار دشواری است. خوشبختانه دانش و وسایل مورد نیاز برای درمان با این روش در کشور ما وجود داشته و افراد علاقه‌مند از این روش بهره‌مند شده‌اند. مهم‌ترین مزیت این روش نامرئی بودن کامل آن و مهم‌ترین معایب آن تداخل با صحبت کردن در مراحل اولیه در برخی افراد و هزینه بسیار زیاد آن است.


دکتر محمد‌امین نریمانی
متخصص ارتودنسی


  
  
عسل یک محصول غذایی مفید و یک اکسیر پرارزش است که متاسفانه در کشور ما نه‌تنها به جنبه دارویی آن توجه نمی‌شود بلکه از نظر غذایی هم مصرف کمی دارد.

این محصول ارزشمند براساس تنوع گیاهی و آب و هوایی دارای درصدهای متفاوت از ویتامین‌های متعدد B، C، K، E و مواد معدنی منیزیم، پتاسیم، کلسیم، فسفر و آهن بوده و در هر100 گرم آن حدود 330 کیلوکالری انرژی نهفته است.

به دلیل آن که 80 درصد عسل از قندهای ساده‌ای مثل فروکتوز و گلوکز ساخته شده است، بلافاصله پس از مصرف خصوصا در زمان افطار جذب بدن شده و اثر انرژی‌بخشی و ویتامینه خود را آشکار می‌کند.

عسل به رفع سردرد، سرگیجه، ضعف و بی‌حالی ناشی از روزه‌داری کمک کرده و بعد از وعده غذا باعث کاهش اسیدهای اضافی معده شده و در درمان زخم و ورم معده موثر است.

آهن و منگنز عسل هضم غذا را بهتر می‌کند و فروکتوز آن به رفع عفونت‌های روده‌ای کمک کرده و باعث لینت مزاج می‌شود.

ویتامین D موجود در عسل واکنش‌های بین کلسیم و فسفر را تنظیم می‌کند و ویتامین C آن می‌تواند از سفتی عروق و اسپاسم عضلات جلوگیری کند.

عسل باعث تقویت کبد شده و در نتیجه میزان بیشتری از سموم آن را دفع می‌کند و به دلیل مدر بودن، کلیه‌ها را شستشو می‌دهد.

وقتی یک قاشق غذاخوری عسل را با یک لیوان آب به همراه یک قاشق چایخوری آب لیموترش تازه مخلوط و در زمان افطار میل کنید، نه‌تنها به این طریق درصدی از آب مورد نیاز بدن خود را سریعا تامین و به رفع عطش خود کمک کرده‌اید، بلکه بعداز مدت کوتاهی قند عسل در جریان خون پخش شده و به عملکرد بهتر مغز، تقویت حافظه و آرامش اعصاب کمک می‌کند.

البته از مخلوط شیر ولرم به همراه عسل، زرده‌تخم‌مرغ پاستوریزه و آبمیوه می‌توانید، معجون ویژه و فوق‌العاده مقوی و مغذی تهیه کنید که برای تقویت عمومی بدن خصوصا قبل از زایمان و در دوران نقاهت بیماری‌ها بسیار موثر است.

توصیه‌ها

عسل بر حسب این که متعلق به کدام منطقه و کدام گل باشد رنگش متفاوت است. به طورکلی عسل طبیعی تقریبا از بی‌رنگ، زرد نخودی تا قهوه‌ای تیره متغییر است. عسل‌های روشن طعم ملایم و عسل‌های تیره طعم تند دارند.

موم عسل ماده‌ای غیرقابل هضم و جذب در دستگاه گوارش انسان است که بدون تغییر پس از مصرف از بدن دفع می‌شود.

برخی اعتقاد دارند که جویدن موم موجب تقویت دستگاه گوارش و لثه‌ها می‌شود،‌ ولی باید بدانید داروهایی که زنبور از سوی زنبورداران برای درمان در طول سال مصرف می‌کند یا سمومی که علیه انگل‌های جلدی زنبور استفاده می‌شود، همگی در لایه‌های موم رسوب کرده و احتمال حضور سم در موم را بالا می‌برد، بر این اساس توصیه می‌شود از جویدن و خوردن موم عسل خودداری کنید.

قیمت بالا و پایین عسل نشانه خوبی یا بدی محصول نیست. همچنین تشخیص خلوص عسل فقط توسط آزمایشگاه‌های معتبر امکان‌پذیر است، بنابراین به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود که هنگام خرید عسل به پروانه بهداشتی و تاریخ مصرف محصول توجه کنند.

بر خلاف اغلب مواد غذایی، عسل ماندگاری بالایی دارد، البته در اثر گذشت زمان عسل کمی از نظر طعم تندتر و از نظر رنگ‌ تیره‌تر می‌شود، اما کیفیت آن در صورتی که در معرض هوا قرار نگیرد تغییری نخواهد کرد.

برای نگهداری عسل از ظروف شیشه‌ای استفاده کنید. عسل می‌تواند با ظروف پلاستیکی واکنش‌های نامطلوب ایجاد کرده و علاوه بر جذب بوی پلاستیک، افت کیفیت یابد.

از خرید عسل‌های بی‌نام و نشان و غیربهداشتی خودداری کنید، متاسفانه در برخی عسل‌های غیربهداشتی باکتری‌های موسوم به کلستریدیوم بوتولینیم وجود دارد. این باکتری‌ها اغلب در کنسروهای گوشتی و کشک‌های غیراستاندارد نیز وجود دارند. چنانچه زنبور در اثر شرایط نامساعد و غیربهداشتی محیطی بیمار و ناقل این باکتری باشد می‌تواند این باکتری را به عسل منتقل کند. سم مهلک این باکتری بسیار کشنده و عوارض آن غیرقابل درمان و مرگبار است.


فاخره بهبهانی 
جام جم


  
  
<   <<   56   57   58   59   60   >>   >