سفارش تبلیغ
صبا ویژن
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :6
بازدید دیروز :12
کل بازدید :66079
تعداد کل یاداشته ها : 569
103/2/16
5:23 ص
نتیجه پژوهشی تا‌زه حاکی از آن است که بیشترین سکته‌های قلبی در فاصله زمانی 6 صبح تا 12 ظهر اتفاق می‌افتند. پژوهشگران اسپانیایی می‌گویند احتمال ایست ‌قلبی، سکته ‌یا اختلال در ضربان قلب هم با ساعات روز در ارتباط است.

به گزارش دویچه وله، پژوهشگران اسپانیایی که در مورد مشکلات دستگاه گردش خون و بیماریهای قلبی تحقیق می‌کنند، معتقدند سکته قلبی در ساعات اولیه روز بیشتر رخ می‌د‌هد.

این پژوهشگران می‌گویند، خطرناک‌تری زمان، فاصله بین ساعات 6 صبح تا 12 ظهر است. آنان اضافه می‌کنند که احتمال مرگ در اثر سکته قلبی در این ساعت بیشتر است.

سیستم گردش خون و عضلات قلب در نخستین ساعات روز انرژی کمتری دارند. از اینرو احتمال ایست ‌قلبی، سکته ‌مغزی یا قلبی و اختلال در ضربان قلب در این ساعات بیشتر است. دلیل این ضعف هم به ریتم ساعت زیستی یا همان ساعت درونی بدن انسان برمی‌گردد که فعالیت‌هایی مثل ساعت خواب یا میزان حرارت بدن را تنظیم می‌کند.

پژوهشگران معتقدند این ساعت درونی هم ریتمی 24 ساعته دارد و میزان نور خورشید و حرارت بر فعالیت آن تأثیرگذار است.

اندازه‌گیری وسعت بافت مرده قلب پس از سکته

پژوهشگران اسپانیایی اطلاعات پرونده 811  بیمار را که در فاصله سال‌های 2003 تا 2009 دچار سکته قلبی شدند بررسی کردند. این بیماران همگی در یکی از بیمارستان‌های مادرید بستری شده بودند.

آیدا سوآرز بارینتوس و همکاران او مقاله‌ ‌در مورد نتیجه پژوهش خود نوشتند که در مجله تخصصی قلب به چاپ رسیده است.

این پژوهشگران در مقاله خود شرح می‌دهند که به طور معمول وقتی بیماری به دلیل سکته قلبی در بیمارستان بستری می‌شود پزشکان میزان دو آنزیم مختلف در خون او را انداز‌ه‌گیری و ثبت می‌کنند. غلظت این آنزیم‌ها نشان‌دهنده آن است که در اثر سکته چه میزان از بافت عضله قلب مرده است.

بررسی اطلاعات مربوط به این بیماران نشان می‌د‌هد که بافت مرده عضلات قلب در افرادی که در فاصله ساعات 6 صبح تا 12 ظهر سکته کرده‌اند حدود 20 درصد وسیع‌تر از بافت مرده در عضلات قلب افردی بوده است که در ساعات دیگری از روز دچار سکته شده‌اند.

اطلاعاتی برای تحقیق در مورد روش‌های پیشگیری از ابتلا به سکته

یک سوم بیمارانی که در بیمارستان مادرید بستری شدند در فاصله ساعات 6 صبح تا 12 ظهر سکته کرده بودند، 29 درصد در فاصله ساعات 12 ظهر تا 18 عصر، 20 درصد در فاصله ساعت 18 عصر تا نیمه شب و 17  درصد از نیمه شب تا ساعت 6 صبح.

البته پژوهشگران اسپانیایی در مقاله خود تأکید می‌کنند که در تحقیق آنها اندازه‌گیری میزان بافت مرده قلب تنها با توجه به غلظت آنزیم‌های قلبی تعیین شده است. تصویربرداری رزونانس مغناطیسی قلب روش دیگری است که از آن برای اندازه‌گیری وسعت بافت مرده قلب استفاده می‌شود. نکته دیگر اینکه در این تحقیق، تنها اطلاعات بیمارانی منظور شده که موفق شدند خود را بیمارستان برسانند.

با این حال پژوهشگران اسپانیایی معتقدند، نتیجه این تحقیق شامل اطلاعات باارزشی برای تحقیقات بعدی است که روش‌های پیشگیری از ابتلا به سکته را بررسی می‌کند. اکنون می‌توان ساعات پرخطر روز را هم در آنالیز اطلاعات در نظر گرفت.


  
  
امروزه با گسترش زندگی آپارتمان‌نشینی تا حدودی از نور آفتاب محروم شده‌ایم و همچنین به دلیل مضرات اشعه یو وی در نور خورشید و مصرف کرم‌های ضد آفتاب از فواید بی‌شمار نور خورشید دور مانده‌ایم. این‌در‌حالی است که نور خورشید از مهم‌ترین منابع برای ساخت ویتامین D در بدن است ویتامینی که از ویتامین‌های ضروری بدن بوده و دررشد استخوان‌ها و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها ما را حفظ می‌کند بخصوص بیماری‌های استخوان که برکسی پوشیده نیست. بتازگی پژوهشگران دریافته‌اند افرادی که زمان بیشتری را ‌ زیر نور خورشید سپری می‌کنند و سطح ویتامین D دربدنشان بالاتراست کمتر به بیماری ام اس مبتلا می‌شوند.

تا به حال بیشتر مطالعات‌ روی افراد مبتلا به ام اس انجام شده است اما این تحقیق و پژوهش برای اولین بار ‌ روی افرادی انجام شده است که مشکوک به ام اس ‌یا در شرف ابتلا به این بیماری هستند. مزیت این مطالعه آن است که به این افراد کمک می‌شود تا با تغییر شیوه زندگی و رژیم غذایی‌شان تا حدود زیادی روند این بیماری کند شود یا درمواردی فرد بتواند از ابتلا به این بیماری رهایی یابد. در این پژوهش از 216 نفر در سنین مختلف از 18 تا 59 سال استفاده شده است. این افراد همگی مشکوک به ام اس بوده‌اند و برخی اولین نشانه‌های بیماری را بروز داده‌اند. البته از یک گروه 395 نفری از افرادی که فاقد ام اس بودند نیز به عنوان گروه کنترل بهره گرفته شده است. در این بررسی محققان این گروه 216 نفری را از نظرسطح ویتامین

برای تخمین مدت زمان قرار گرفتن در نور آفتاب پژوهشگران میلین موجود در پوست و سطح تخریب پوستی این افراد را بررسی کردند. سطح ویتامین

بنابراین پژوهشگران توصیه می‌کنند که همه افراد مخصوصا کودکان، مادران باردار، کهنسالان و افرادی که در خانواده‌هاشان کسی مبتلا به ام اس است، درروز حتما از نور خورشید بهره‌مند شوند البته آنها به زیاد ماندن درنورآفتاب نیز به دلیل ابتلا به سرطان پوست نیز هشدار دادند. در ادامه محققان می‌گویند بین نور آفتاب و سطح ویتامین

منبع : scientificamerican

D و مدت زمانی که این افراد در طول زندگیشان در معرض نور آفتاب بوده اند ‌ تحت مطالعه قرار دادند. D بدنشان را نیز با آزمایش خون تعیین کردند. مشخص شد افرادی که میزان بالایی از تخریب پوستی ناشی از نور آفتاب را داشته‌اند و در نتیجه سطح ویتامین D بدنشان بالاتر بوده درمقایسه با دیگران کمتر علائم پیشرفت بیماری ام اس را نشان دادند و روند پیشرفت این بیماری در آنها بسیار کند بوده است و علائم بیماری بسیار دیرظاهر شده است. به گفته محققان ام اس بیشتر در نقاطی دیده شده که درعرض جغرافیایی دورتر از خورشید قرار دارند و افراد دراین مناطق کمتر از نورخورشید بهره می‌برند.D

و عدم ابتلا به ام اس و کاهش علائم و کندی روند این بیماری وابستگی وجود دارد اما هنوز از تأثیر این عوامل برخود بیماری ام اس و مبتلایان به آن اطلاعی ندارند و برای این امر آنها نیاز به تحقیقات گسترده‌تری دارند.


  
  

پزشکان می‌گویند کسانی که در طول عمر خود و از آغاز تولد به اندازه کافی و متعادل از نور خورشید بهره‌مند بوده‌اند، کمتر در معرض خطر ابتلا به ام‌اس (فلج اعصاب) قرار می‌گیرند.

به گزارش ایسنا، این پزشکان در آزمایشات خود نشان داده‌اند که احتمال بروز علایم اولیه ام‌اس در افرادی که روزانه به حد کافی در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشیدی قرار می‌گیرند، 30 درصد کاهش پیدا می‌کند.

متخصصان دانشگاه ملی استرالیا تاکید می‌کنند این تاثیر مفید نور خورشید بتدریج و در طول عمر فرد اعمال می‌شود، اما یافته جدید به این معنی نیست که اگر فردی در مدت کوتاه، زمان زیادی را در طول روز مقابل نور آفتاب بنشیند می‌تواند با ام‌اس مقابله کند زیرا با این شیوه بیشتر به سلامت پوست خود آسیب خواهند رساند.

پزشکان توصیه می‌کنند که روزانه 15 تا 20 دقیقه قرار گرفتن در نور آفتاب و روشنایی روز برای سلامت جسم و روان مفید است زیرا نور آفتاب با افزایش سطح ویتامین D در پوست بدن موجب پیشگیری از ابتلا به ام‌اس می‌شود.


  
  

مهندسان شیمی دانشگاه سانتا باربارا در تحقیقات آزمایشگاهی خود به یک شیوه جدید تصویربرداری نانوسکوپی دست‌یافته‌اند که می‌تواند به شناسایی و تشخیص زودهنگام بافت‌های آسیب‌شناختی که از پیش‌سازهای اسکلروز متعدد (ام‌اس) و بیماری‌های مشابه به شمار می‌روند، کمک کند.

به گزارش ایسنا، دانشمندان با دستیابی به این شیوه نوین به بررسی غلاف میلین پرداختند. این ماده سفید چربی اطراف برخی عصب‌ها را پوشانده و در بیماران ام‌اس در معرض خطر قرار می‌گیرد.

غلاف میلین گروهی از غشاهای بیولوژیکی هستند که تنها به اندازه دو مولکول ضخامت دارند. قسمت های مختلف سیستم عصبی مرکزی بدن از جمله مغز با یکدیگر از طریق انتقال تکانه‌های الکتریکی یا سیگنال در غلاف میلین فیبری ارتباط برقرار می‌کنند. این غلاف در اینجا مانند کابل های الکتریکی یا خطوط انتقال عمل می‌کند. بروز هرگونه نقصی در سازمان مولکولی یا ساختاری غشاهای میلین به کاهش راندمان انتقال منجر شده که نتیجه آن اختلالات یا معلولیت‌های حسی یا حرکتی و بیماریهای عصبی مانند ام‌اس خواهد بود.

بیماری ام‌اس در سطوح میکروسکوپی و ماکروسکوپی، بیماری ام‌اس مانند ضایعات یا واکوئول ها در میلین دیده شده که به تجزیه کامل غلاف میلین منجر می‌شود. محققان در این پژوهش به تمرکز بر تاثیر این بیماری در سطح مولکولی پرداختند که به آن سطح نانویکوپی نیز می‌گویند. این امر مستلزم روشهای تصویر سازی و بررسی خصوصیات بسیار حساس است.

دانشمندان در پژوهش خود به تصویربرداری فلورسانس و دیگر اندازه گیری‌ها از خوشه‌های ناهمگن مولکول های چربی که احتمالا مسؤول شکل‌گیری ضایعات در میلین هستند، پرداختند. آنها این کار را با استفاده از الگوی لایه ‌های مولکولی در ترکیباتی که به تقلید هر دو نوع غلاف میلین سالم و آسیب‌دیده پرداخته بود، استفاده کردند.

آنها در تحقیقات خود متوجه تفاوت هایی در ظاهر، اندازه و حساسیت به فشار در میان حوزه‌های تک‌لایه‌های سالم و آسیب ‌دیده شدند. این محققان در گام بعدی یک الگوی نظری در شرایط خاص خواص مولکولی ساختند که به نظر در مشاهدات آنها از لحاظ کمی مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

این یافته‌ها راه را برای شیوه‌های جدید تجربی برای شناسایی، تشخیص و درمان احتمالی بافت های آسیب شناختی هموار خواهند کرد.


  
  
عضو انجمن قلب و عروق ایران از انجام تعویض دریچه قلب بدون عمل جراحی باز برای نخستین بار در کشور خبر داد.

به گزارش مهر، دکتر ایرج ناظری در حاشیه مراسم افتتاحیه هفدهمین کنگره انجمن قلب و عروق ایران در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران گفت: با استفاده از جدیدترین تکنیک جراحی 10 نفر از بیماران قلبی که دریچه آئورت آنها تنگی شدید داشت و از طریق عمل باز دچار مشکل می‌شدند و سن بالایی داشتند با استفاده از تکنیکی خاص تحت عمل جراحی قرار گرفتند.

این متخصص قلب و عروق و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: در این بیماران دریچه آئورت قلب بدون عمل جراحی باز تعویض شد و در این تکنیک از راه شریان پوستی دریچه‌ای وارد قلب آنها کردیم و دریچه مصنوعی را در آن جای دادیم.

ناظری افزود: این تکنیک جراحی نتیجه مثبتی داشت ضمن اینکه عوارض کمتری برای کسانی که سن بالا، نارسایی شدید قلبی نسبت به عمل باز قلب داشتند عوارض کمتری نسبت به این روش داشتند.

این متخصص قلب و عروق گفت: نخستین بیماران نارسایی قلبی که 10 نفر بودند سال گذشته در یکی از بیمارستان های تهران با استفاده از این تکنیک تحت درمان قرار گرفتند که 8 بیمار بهبود یافتند و دو نفر از آنها به دلایل دیگر فوت کردند.


  
  
<   <<   61   62   63   64   65   >>   >